Consultancy

Psychologische veiligheid - Cultuurtransformatie -  Innovatieprocessen – Agile werken – Klantbeleving

Verandermanagement heeft de afgelopen jaren een steeds prominentere plek gekregen bij bedrijven. Verandering is constant en onvermijdelijk. Verandermanagement en veranderen zijn geen doelen op zich, maar beiden noodzakelijk als we een proactieve rol en controle willen behouden over de weg die we bewandelen. Het is daarom belangrijk om structureel de strategie, organisatiestructuur en cultuur te toetsen en waar nodig bij te sturen. 

  • Heb je het gevoel dat je als organisatie kan groeien, maar ben je opzoek hoe je dit kunt realiseren? 
  • Ben je opzoek hoe je onderscheidend kan blijven ten opzichte van de concurrenten?
  • Sta je voor de uitdaging hoe je mensen mee kan krijgen in de verandering?
  • Wil je meer efficiëntie en effectiviteit binnen je organisatie?
  • Zit je midden in een transformatie maar merk je dat de mensen terugvallen in oude gewoontes en patronen? 
  • Ben je opzoek hoe je meer waarde kan creëren voor de consument op het juiste moment?

Of wil je proactief je organisatie tegen het licht houden, om te kijken waar er verbeterpotentieel zit? Mijn expertise is het evalueren en optimaliseren van bedrijfsstructuren, cultuurtransformaties, procesoptimalisatie en het optimaliseren van de (digitale) klantbeleving. Als consultant adviseer ik ondernemingen op al deze punten. Hiervoor stel ik een theoretisch adviesrapport op en maak ik een vertaling naar een concrete en praktische aanpak voor de implementatie. Met mijn hands-on mentaliteit steek ik ook graag de handen uit de mouwen bij de implementatie. Door gecontroleerd te experimenteren, pilots te draaien en kort cyclisch te werken kan er sneller vooruitgang worden geboekt. Met andere woorden, samen maken we je organisatie klaar voor de volgende stap richting de toekomst.

 

"

Culture can become a 'secret weapon' that makes extraordinary things happen

Onderdelen binnen verandermanagement

Psychologische veiligheid is meer dan een subjectief gevoel. Het is een cultuur waarin mensen zich vrij en veilig voelen om vragen te stellen, zich uit te spreken, fouten durven te maken, zorgen te uiten of om ongevraagd nieuwe ideeën aan te dragen. Het is als een safe zone waardoor mensen eerder een lerende houding aan nemen en bijdraagt aan meer werkplezier én betrokkenheid. Zo’n klimaat doet je organisatie floreren, maar vergt bereidheid tot zelfreflectie. Vaak kunnen mensen zelf niet meer goed inschatten hoe veilig anderen zich in hun omgeving voelen en wat hun gedrag hier voor effect op heeft. Ik creëer graag samen dit inzicht en bied maatwerk handvatten om een veiligere cultuur te creëren. 

Cultuurtransformatie is de sleutel tot succes in verandertrajecten. Opmerkingen als “zo doen we het hier al jaren” zeggen veel over de cultuur en de visie op verandering. Cultuur is het DNA van een organisatie en kan heel sterk verankerd zijn. Verandering is daarmee op grotere schaal vaak een echte uitdaging. Maar hoe kom je tot een nieuwe breed gedragen cultuur? Een cultuurverandering betekent het aanpassen van een mindset en gedrag. Anders naar de wereld kunnen kijken en bijpassend gedrag ontwikkelen. Dit om te voorkomen dat oude gewoonten en patronen de overhand zullen nemen. Als coach begeleid ik deze cutuurtransformatie om zo een duurzame verandering teweeg te brengen. 

Innovatieprocessen geven richting, houvast en structuur aan uw organisatie. Consumenten passen zich doorgaans sneller aan dan bedrijven. Een innovatieve onderneming staat als eerste klaar om de nieuwe en toekomstige noden van de markt te beantwoorden. Innovatieprocessen zorgen ervoor dat creativiteit, innovatiekracht, efficiënt en effectief worden ingezet voor het creëren van de gewenste toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen. Dit pad word veel makkelijker begaanbaar wanneer er een gedragen gestructureerd innovatieproces gevolgd wordt. Als consultant help ik bij het opzetten van dit proces en ga ik aan de slag met het vergroten van het innoverend vermogen van medewerkers.

Agile is een gedachtegoed waarin wendbaarheid centraal staat. Het doel is om meer waarde te creëren voor de consument op het juiste moment. Wendbaarheid is iets wat niet vanzelf gaat, maar hoe word je een wendbare organisatie? Het vraagt om gemotiveerde, multidisciplinaire teams die zelforganisatie omarmen. De basis wordt gevormd door methodes als, Scrum, Lean Six Sigma en Holacracy. Deze methodes zijn altijd ondersteunend aan de gestelde doelen. Wil je een kortere tijd tot de markt? Wil je leren hoe processen en product levering nog slimmer kunnen worden georganiseerd? Samen kunnen we kijken welke methodiek of onderdelen hiervan voor jou organisatie werken. 

Klantbeleving is essentieel in je klantenbinding. Klanten maken beslissingen op basis van intuïtie en emotie. Alleen klantvriendelijkheid is niet de lange termijn sleutel tot succes. Ieder bedrijf stelt de klant centraal maar wat merkt de klant hiervan? Het liefste digitaliseren we meer, maar met digitalisering kunnen we volledig voorbij gaan aan de relatie met de klant. Wat ligt er binnen de lijn van de verwachting van de klant en waar kan je als organisatie deze verwachtingen overtreffen? Hierin adviseer ik jouw organisatie graag in de opbouw van duurzame en winstgevende klantrelaties, het inrichten van de optimale klantreis en digitale ervaring